Kunniapuheenjohtaja Kyllikki Kess

Oulun Kokoomusnaiset ry:n jäsenten joukosta löytyy todellinen harvinaisuus. Kunniapuheenjohtajamme Kyllikki Kess on ollut yhdistyksemme jäsen jo yli 60 vuoden ajan eli 2/3 yhdistyksen koko toiminta-ajasta.  Noihin vuosiin on mahtunut monenmoista ja Kyllikki Kess on ennättänyt olla monessa mukana.

Oulun Kokoomusnaisten hallituksessa Kyllikki Kess oli mukana 1960-1980-luvuilla yli neljännesvuosisadan toimien puheenjohtajana, varapuheenjohtajana tai ”muuten vain” hallituksen jäsenenä. Myös hallitustyöskentelyn jälkeen alkanut kunniapuheenjohtajuus on jatkunut jo yli neljännesvuosisadan ajan. Oman yhdistyksen hallituksen lisäksi hän oli vuosien ajan mukana Kokoomuksen Oulun Kunnallisjärjestön ja Pohjois-Pohjanmaan Kokoomuksen naistenpiirin hallituksissa. Eri vaalien ehdokkuudet sekä kunnalliset ja liike-elämän luottamustehtävät olivat Kessin perheessä yleensä Kyllikin puolison Veikko Kessin tehtävänä. Poikkeuksen tästä muodosti sosiaalilautakunnan jäsenyys.

1960–1980-luvuilla Kyllikki Kess oli piirin toiminnanjohtajan ja piirisihteerin luottohenkilö, joka hälytettiin apuun, jos kokousedustajaksi valittu ei päässytkään paikalle. Kun myyjäisiin, messuille, glögitilaisuuksiin ja äitileireille tarvittiin vapaaehtoisia, oli Kyllikki ensimmäisten joukossa mukana. Kyllikki oli myös yksi pitopalvelua pyörittäneistä Talkkunatytöistä. Rauhallisena, järjestelmällisenä, iloisena ja huumorintajuisena hän hoiti yllättävätkin tilanteet edustaen Kokoomusnaisia esimerkillisesti. Myös kekseliäisyyttä tarvittiin esimerkiksi silloin, kun toiminnanjohtaja soitti sunnuntai-iltapäivänä ja pyysi Kyllikkiä tekemään päivällistä piirissä puhujamatkalla olleelle kansanedustajalle. Jääkaappi oli perheen poikien jäljiltä tyhjä ja kaupat eivät olleet auki sunnuntaina. Tuolloin Kyllikki keksi soittaa läheiseen Lentävä Lautanen ravintolaan, tilata valmiit annokset sieltä ja lähettää pojat hakemaan ruoat.  Eipä toiminnanjohtaja joutunut pettymään tuollakaan kertaa.

Viisilapsisen perheen äidin tehtävien, kansakoulunopettajantyön ja toiminnan Kokoomusnaisissa ohella Kyllikki Kessillä on riittänyt aikaa ja energiaa myös hyväntekeväisyysharrastuksiin. Hän toimi pitkään Sokeain yhdistyksen vapaaehtoisena kirjojen ääneen lukijana. Kun äänikirjojen tuotanto organisoitiin valtakunnallisesti, vaihtui kirjojenluku viikoittaisen sokeain äänilehden tekemiseen. Lehti lähetettiin C-kasetilla Sokeain yhdistyksen jäsenille kotiin viikoittain. Kuunnellut kasetit palautettiin yhdistykselle ja ne käytettiin uudelleen.

Kyllikki Kess jäi eläkkeelle kansakoulunopettajantyöstään nelikymmenvuotisen uran jälkeen vuonna 1988. Tuossa vaiheessa hän pyysi eroa myös Oulun Kokoomusnaisten hallituksesta ja päätti vapaaehtoistyön Sokeain yhdistyksessä. Tämä ei suinkaan tarkoittanut, että toimelias nainen olisi jäänyt laakereilleen lepäämään. Eläkepäivillään Kyllikki Kess on ollut mukana niin Oulun Kansallisten senioreiden hallituksessa kuin myös Kansallisten senioreiden liittohallituksessa. Hän osallistuu edelleen säännöllisesti Oulun Kansallisten senioreiden toimintaan.

Oulun Kokoomusnaisten 90-vuotisjuhlien kunniaksi Kyllikki Kessille myönnettiin 2014 pronssinen kokoomusmitali, tunnustuksena pitkäaikaisesta, ansiokkaasta ja tuloksellisesta työstä Kokoomuksen Naisten Liiton ja oman yhdistyksemme päämäärien hyväksi sekä kiitoksena tuolloin jo 25 vuotta kestäneestä yhdistyksemme kunniapuheenjohtajuudesta. Mitali luovutettiin Kyllikille 8.10.2014 Antell Kalevankulmassa järjestetyssä jäsentilaisuudessa.