Leena Väänänen

Leena Väänänen on  46-vuotias perheenäiti Oulusta. Leenan perheeseen kuuluvat aviomies Jorma, Leenan kaksi lasta, 20-vuotias poika ja 18-vuotias tytär ja Jorman neljä aikuista lasta ja yksi lapsenlapsi.

Leena on  koulutukseltaan sähkötekniikan diplomi-insinööri (valmistunut 1993). Lisäksi hänellä on  eMBA-koulutus (2013). Kasvatustieteiden perusteet Leena sai valmiiksi iltaopintoina vuosina 2013-2014.

Järjestötoiminnassa Leena on ollut aktiivinen. Opiskeluaikana hän toimi Oulun Sähköinsinöörikillan hallituksessa ( 2 vuotta)  ja Oulun Teekkariyhdistyksen hallituksessa (1 vuosi). 2000-luvun alussa Leena valittiin Tekniikan Akateemisten valtuustoon ja hallitukseen sekä Kempeleen kunnanvaltuustoon.  Ulkomaille muuton seurauksena hän kuitenkin luopui näistä luottamustehtävistään.  Oulun Pyrinnön painnonnostojaoston puheenjohtajana Leena toimi vuosina 2005-2006.

Diplomityön Leena teki opiskeluaikanaan Oulun yliopistolla, jossa hän myös työskenteli heti valmistumisen jälkeen hetken.   Leenalla on pitkä työhistoria Nokialla. Alkuun hän  työskenteli RF-suunnittelijana, mutta miltei koko työsuhteen ajan erikokoisten projektien vetäjänä. Kolme vuotta hän asui  perheensä kanssa Dallasissa.   Nokian ajalta Leena sai kokemusta yhdessä tekemisestä ja yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisestä, mitä taitoja hän tarvitsee ja voi hyödyntää myös tulevassa kansanedustajan työssään.  Nokian uran jälkeen työ jatkui Elektrobitilla viisi vuotta. Siellä  hän toimi  alkuun liiketoiminnallisissa tehtävissä. Kaksi  vuotta hän vastasi Elektrobitin alihankinnasta.

Tällä hetkellä Leena tekee työtä liiketoiminnan kehittäjänä ohjelmistosuunnitteluyrityksessä nimeltään Kajapro.  Hän vastaa Kajapron Oulun toimiston toiminnasta. Tämä työ on lisännyt Leenan osaamista johtamisesta, liiketoiminnasta ja uuden toiminnan kehittämisestä.  Myös Leenan yhteistyökyky on tässä työssä erinomaisessa käytössä.  Tavoitteellisuus ja tuloksellisuus, jotka ovat Leenan osaamista, ovat tehtävässä olennaisia.

Leenan  rakkain harrastus on hiihto. Yläaste- ja lukioikäisenä Leena harrasti aktiivisesti ampumahiihtoa. Muutettuaan opiskelemaan Ouluun vuonna 1988, Leenan laji vaihtui painonnostoon ja siinä paras ja hieno saavutus on SM-pronssi. Hiihdon ja kuntosalilla käynnin lisäki harrastuksiin kuuluu  kuorolaulu Merikosken Laulun riveissä. Kuorolaulu on upea harrastus, koska se parantaa elämänlaatua ja lisää terveyttä. Muutamia vuosia sitten aviomies Jorma  sai Leenan innostumaan  moottoripyöräilystä ja he ajavat mielellään mukavassa kesäsäässä.

Olen tuntenut Leenan muutaman vuoden. Tutustuimme koulun vanhempaintoimikunnassa.  Hänellä on kokemusta elämään liittyvistä erilaisista haasteista, jotka ovat tuoneet Leenalle näkökulmia ja kehittämisideoita  mm. juuri ajankohtaiseen sote-uudistukseen.  Olen huomannut, että Leenalla on myös tahto, osaaminen ja uskallus tarttua asioihin ja muuttaa niitä.  Leena osaa tehdä asioita yhdessä, mikä on monen asian elinehto tulevaisuudessa.  Leenan yhdessä tekemisen taitoa tarvitaan eduskunnassa.  Leena on persoonaltaan valloittava, helposti lähestyttävä ja avoin. Hän osaa kuunnella, hengailla ja pitää hauskaa.

Päivi Vuokila-Oikkonen,
Terveytieteiden tohtori, työelämän kehittäjä-coach-työnohjaaja