Hypistelymuhvit

Hyväntahdon muhveja/  /muistelu muhveja muistisairaille

Muistisairaudet koskettavat 200 000 suomalaista, tai jopa huomattavasti tätä suurempaakin joukkoa suomalaisia. Muistisairauksia voidaankin Muistiliiton mukaan pitää kasvavana kansantautina.

Oulun Kokoomusnaisten hallitus valitsi elokuun kokouksessaan vuoden 2015 hyväntekeväisyys-tempauksen kohteeksi hypistelymuhvit, jotka tunnetaan myös nimillä hyvän tahdon muhvit ja muistelumuhvit. Vastaavat hyväntekeväisyys-tempaukset ovat olleet osa yhdistyksen toimintaa 1930-luvulta lähtien

Idea muhveista on tullut alun perin Englannista.  Twiddle muff eli vapaasti suomennettuna hypistelymuhvi on kudottu, virkattu tai ommeltu muhvi, johon on kiinnitetty sekä ulko- että sisäpuolelle tupsuja, nappeja, helmiä, nauhoja, kulkusia, virkattuja, kudottuja tai ommeltuja pötkylöitä, eläinhahmoja ja/tai kukkia, virkkaamalla pehmeiksi päällystettyjä pullonkorkkeja, joissa on jotakin kilisevää sisällä. Muhvien suunnittelussa vain mielikuvitus on rajana. Ylhäällä olevassa kuvassa on kuusi kutomaani/ virkaamaani muhvia molemmilta puolilta kuvattuina.

Muhvit on kehitelty antamaan muistisairaan levottomille käsille toimintaa. Sairas saattaa repiä pahvinpalasia, pöytäliinan reunaa tai nyppiä omaa ihoaan verille asti. Hypistelymuhvi antaa toimintaan tottuneille ja levottomille käsille tekemistä, rauhoittaa, antaa iloa ja lohtua sekä palauttaa mieleen muistoja ja aktivoi. Hypistelymuhvin langat, muodot ja koristeet aktivoivat tuntoaistia ja antavat virikkeitä myös näkö- ja kuuloaistin kautta. Muhvien positiivisista vaikutuksista on saatu myös tutkimusnäyttöä.

Eri puolilla Suomea muun muassa kirkon diakoniatoiminta, Martta-yhdistykset ja muistisairaiden omaiset ovat järjestäneet muhvitalkoita. Syksyn aikana Oulun Kokoomusnaiset osallistuvat Oulun seudun Muistiyhdistyksen muhvitalkoisiin ja voimme järjestää myös omia muhvitalkoita joko muistiyhdistyksen tiloissa tai jonkun jäsenemme kotona. Muhvien valmistus ei edellytä, että olet virtuoosi käsitöissä. Riittää jos osaat kutoa, virkata ja/tai ommella tai vaikkapa tehdä langasta tupsuja, lettejä, nyörejä tms ja kiinnittää niitä muhveihin.  Työnjaolla talkoissa löytyy tekemistä hyvinkin erilaisille osaajille ja kokeneemmat käsityöihmiset voivat neuvoa muita.

Loppuvuoden 2015 aikana valmistuneet muhvit lahjoitettiin joulukuun 2015 alussa Oulun Seudun muistiyhdistyksen kautta oululaisiin hoivakoteihin. Vuoden ja muhvihaasteen päättyminen ei kuitenkaan tarkoita, että muhvien tekeminen päättyisi. Muhveja tehdään edelleen ilahduttamaan niin muistisairaita kuin muitakin.

Oheisten linkkien takaa löytyy lisää kuvia ja asiaa hypistelymuhveista:

Pinterest.com/Anna-Liisa Lämsä/ hypistelymuhvit

Neulo hypistelymuhvi muistisairaalle